dimecres, 15 d’abril del 2009

Sobre l'equitat

Article publicat a El Periòdic d'Andorra el 14 d'Abril i signat pels candidats de l'Alternativa a Sant Julià Rossend Areny, Josep Roig, Angelina Duró, David Gálvez, Gerard Alís i Bruno Bartolomé:


Un dels tres eixos fonamentals sobre els quals s’estructura la proposta de govern de l’Alternativa és el que fa referència a un nou model social basat en les demandes de les persones i les seves necessitats. Dins d’aquest àmbit col·lectiu, els centres educatius i el conjunt de l'estructura educativa i formativa apareixen com a elements clau i veritables motors de canvi que han d’afavorir la justícia i la cohesió social.

Els socialdemòcrates estem convençuts que una societat justa ha de garantir la igualtat d’oportunitats educatives de tot el seu alumnat durant els anys de formació. Aquest principi d’equitat ha d’intentar compensar les diferències socials i econòmiques que es donen a l’origen i té com a objectiu final lluitar perquè els resultats no es vegin afectats per l’estatus de l’alumne. La capacitat d’un sistema per donar resposta a aquest repte està directament relacionada amb la seva qualitat i és un dels millors índexs per valorar-ne l’excel·lència.

Està demostrat que els països que han après a igualar les oportunitats dels alumnes amb més barreres a l’aprenentatge i a la participació aconsegueixen també lluitar de forma notable contra el fracàs escolar, que és un dels principals motius que frena la cohesió social. Aquesta qüestió no està resolta a casa nostra.

Per respondre a aquest repte cal plantejar-se les preguntes correctes i aplicar les polítiques i les estratègies pedagògiques que afavoreixen un millor aprenentatge i que asseguren millors resultats. També es fa necessari definir un nivell bàsic de competències educatives i enfortir la xarxa de serveis que garanteixen la igualtat d’oportunitats i l’equilibri del tractament escolar. Cal prendre, de forma urgent, mesures concretes dirigides a resoldre el fracàs escolar amb les eines de què disposem.

És imprescindible que aquestes accions es construeixin amb l’aportació de tota la comunitat educativa (professionals, mares i pares, especialistes, Ministeri d’Educació…) i situïn el debat en base a les diferents realitats que es donen a les nostres aules.

Per afavorir l’equitat i per promoure la igualtat d’oportunitats dels nostres estudiants, proposem un gran pacte nacional d’Educació al nostre país que abordi aquesta i altres qüestions i que promogui el creixement del nostre sistema educatiu fins a situar-lo al mateix nivell que els referents europeus més avançats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada